Female Creativity in Organizations: What is the Impact of Team Composition in Terms of Gender during Ideation Processes? - Université Savoie Mont Blanc Access content directly
Journal Articles Management international = International management = Gestión internacional Year : 2017

Female Creativity in Organizations: What is the Impact of Team Composition in Terms of Gender during Ideation Processes?

La creatividad de las mujeres en las organizaciones: ¿Cuál es el impacto de la composición de género del equipo durante el proceso de las ideas?

La créativité des femmes dans les organisations: Quel est l’impact de la composition de l’équipe en termes de genre durant le processus d’ideation ?

Abstract

This paper questions the impact of team gender composition on idea generation and idea evaluation? Based on econometric analyses of evaluations of 100 product ideas proposed by 463 students, it shows that ideas supported by teams mostly composed of either males or females are as creative as ideas supported by mixed teams when they are evaluated by experts. When these ideas are evaluated by peers, the ideas supported by mixed teams are perceived as being less creative than ideas supported by teams that are predominantly composed of either males or females.
Este artículo examina la influencia que ejerce la composición de equipos creativos, en terminus de género, en la generación y evaluación de ideas. Un análisis econométrico realizado sobre la evaluación de 100 ideas de nuevos productos desarrolladas por 463 estudiantes muestra que las ideas propuestas por equipos predominantemente compuestos de hombres o mujeres son tan creativas como las ideas propuestas por equipos mixtos cuando éstas son evaluadas por expertos. Cuando se evalúan por parejas, las ideas propuestas por los equipos mixtos son percibidas como menos creativas que las ideas propuestas por equipos compuestos predominantemente por hombres o mujeres.
Cet article examine l’impact de la composition des équipes créatives, en terme de genre, sur la génération et l’évaluation des idées. Une analyse économétrique réalisée sur l’évaluation de 100 idées de produits nouveaux proposées par 463 étudiants montre que les idées proposées par des équipes majoritairement composées de garçons ou de filles sont aussi créatives que les équipes mixtes quand elles sont évaluées par des experts. Quand elles sont évaluées par des paires, les idées proposées par des équipes mixtes sont perçues comme moins créatives que les idées proposées par des équipes majoritairement composées de garçons ou de filles.
Fichier principal
Vignette du fichier
Parmentier_Le Loarne–Lemaire_Belkhouja_MI_2018.pdf (259.42 Ko) Télécharger le fichier
Origin : Files produced by the author(s)
Loading...

Dates and versions

hal-01700895 , version 1 (05-02-2018)

Identifiers

  • HAL Id : hal-01700895 , version 1

Cite

Guy Parmentier, Séverine Leloarne-Lemaire, Mustapha Belkhouja. Female Creativity in Organizations: What is the Impact of Team Composition in Terms of Gender during Ideation Processes?. Management international = International management = Gestión internacional, 2017, 22 (1), pp.33-43. ⟨hal-01700895⟩
157 View
573 Download

Share

Gmail Facebook X LinkedIn More